Er dette fullframe kameraets afløser?

Brugervurdering: 5 / 5

Stjerne aktivStjerne aktivStjerne aktivStjerne aktivStjerne aktiv
 

Ja, hvis man skal tro på superlativerne fra mit første møde med Fujifilm GFX100.

Som bruger af fullframe kameraer siden 2003 var min opmærksomhed straks fanget, ikke mindst da jeg ved samme lejlighed kunne konstaterede, at dette kamera ikke er større end mit trofaste Canon EOS1 DX.

Nu har vi testet om udsagnet holder vand.

 

Fujifilm GFX 100 er et spejlløst mellemformat kamera med en 102 mp CMOS sensor, der med en størrelse på 43,8 x 32,9 mm er godt 70% større end en fullframe sensor.

Der findes andre mellemformat kameraer, der byder sig til med større sensorer og højere opløsning, men ikke til under 90.000 kr incl. moms: Faktisk ligger det prismæssigt nærmere den dyre ende af fullframe kameraerne, så allerede her skiller GFX 100 sig særdeles positivt ud.

Læg dertil billedstabilisering i kameraet - en hidtil uset feature i dette format - og en markant hurtigere autofokus end normalt i denne kategori.

Kamerahusets størrelse er som nævnt næsten som et Canon EOS1 DX og det samme gælder vægten. Ja faktisk er det en smule mindre og lettere end 1'eren. Objektiverne føles også umiddelbart lettere end forventet.

Kameraet er udrustet to sæt af de meste basale betjeningsknapper til henholdsvis vandret og lodret brug. Lidt overraskende er de to sæt ikke placeret helt ens i forhold til hinanden, så det kræver lidt tilvænning.

Det samme gælder de mange muligheder for at tilpasse funktioner og menuer til sin personlige smag og vaner.

Det virkelig interessante er imidlertid hvordan kameraet fungerer i praksis, og om de billeder, det leverer er teknisk bedre, end dem vi kan få, fra et high-end fullframe kamera.

Så i stedet for at dvæle ved tekniske specifikationer og teoretiske fordele og ulemper springer jeg hastigt videre til den praktiske del af testen og nogle af de testbilleder jeg optog under forskellige forhold.

 

Desværre er det p.t. ikke muligt at vise alle billederne i fuld størrelse og opløsning. I stedet har jeg i de fleste tilfælde valgt at vise en ubeskåret version og derunder et udsnit i 100%.

RAW filerne er importeret med Capture One og dette programs standardindstillinger. Der er ikke foretaget nogen form for ekstra justeringer eller redigering.

 

Det første billede er en frihåndsoptagelse optaget i jpg format

Objektiv GF 32-64 mm, f/4.0

Brændvidde 64 mm

1/250 sek., f/4,0, ISO 250

 

DSCF201 2

Frihåndsoptagelse optaget i RAW format

Objektiv GF 100-200 mm, f/5,6

Brændvidde 200 mm

1/640 sek., f/6,4, ISO 4000

 

 DSF0274 2

Frihåndsoptagelse optaget i RAW format

Objektiv GF 120 mm, f/4,0, Macro

Brændvidde 120 mm

1/250 sek., f/6,4, ISO 250

 

 DSF0282 2

Frihåndsoptagelse optaget i RAW format

Objektiv GF 120 mm, f/4,0, Macro

Brændvidde 120 mm

1/250 sek., f/6,4, ISO 320

 

 DSF0341 2

Frihåndsoptagelse optaget i RAW format. Profoto B10 flash.

Objektiv GF 110 mm, f/2,0

Brændvidde 110 mm

1/200 sek., f/16, ISO 100

 

 54A9321 2

Her er til sammenligning en optagelse fra samme session som ovenfor, men skudt med et Canon EOS 5DS R. Bemærk bl.a. forskellen i hudtonerne.

Frihåndsoptagelse optaget i RAW format. Profoto B10 flash.

Objektiv Canon EF 100 mm f/2,8L Macro

Brændvidde 100 mm

1/100 sek., f/11, ISO 100

 

 gfx00022 2

Stativoptagelse optaget i RAW format. Tethered via Capture One. Profoto B10 flash.

Objektiv GF 120 mm, f/4,0 Macro

Brændvidde 120 mm

1/200 sek., f/14, ISO 100

 

 eos500128 2

Her er til sammenligning en optagelse fra samme session som ovenfor, men skudt med et Canon EOS 5DS R.

Stativoptagelse optaget i RAW format. Tethered via Capture One. Profoto B10 flash.

Objektiv Canon EF 100 mm f/2,8L Macro

Brændvidde 100 mm

1/100 sek., f/14, ISO 100

 

Konklusionen er, at Fujifilm GFX100 lever op til forventningerne hvad angår billedkvaliteten. Autofokus'en er den bedste, jeg har oplevet i et mellemformatkamera, og kamerahuset har en størrelse og vægt, som gør det til et reelt alternativ til et traditionelt fullframe kamera. Måske endda en afløser for samme.

Er det så prisen værd? Det må være op til den enkelte fotograf og hans eller hendes behov og økonomi - og man har jo lov til at drømme.

 

Objektiverne vi prøvede

 DSF0084

Fujifilm Fujinon GF32-64mm F4

 DSF0090

Fujifilm Fujinon GF32-64mm F4

 DSF0091

Fujifilm Fujinon GF23mm F4

 DSF0097

Fujifilm Fujinon GF45mm F2.8

 DSF0102

Fujifilm Fujinon GF110mm F2

 DSF0112

Fujifilm Fujinon GF250mm F4

 DSF0113

GF100-200mmF5.6

 DSF0123

GF100-200mmF5.6

 DSF0125

Fujifilm Fujinon GF120mm F4

 

Objektiverne udmærker sig generelt med imponerende skarphed fra hjørne. Det eneste sted minuspoint går til 32-64 mm zoomen, der manglede lidt helt ude i siderne ved fuld blændeåbning på 32 mm.

 

Social Share